søndag 17. september 2017

Tutorial på Rammekort


Jeg har laget en tutorial på et "Rammekort", som jeg kaller det!
Jeg så for flere år siden selve prinsippet på et liknende rammekort på en blogg.
Men husker ikke hvor og hvordan det var. 
Så her kommer min versjon!
Du starter med selve ramma.
En kartong som måler 19,5 cm x 16,5 cm.
Preg på alle fire sidene på målene: 1,5 cm, 2,5 cm, 5cm og 6 cm.

Du skal skjære ett kryss midt på. Det skal gå diagonalt fra hjørne til hjørne der pregestrekene på 5 cm møtes. Jeg setter ett merke der de møtes og trekker en strek helt ut. Da kan denne streken brukes til å plassere kartongen riktig på skjærebrettet. Husk at du KUN skal skjære fra hjørne til hjørne på pregestrekene på 5 cm.




Før du kan begynne å brette må du klippe av litt overflødig kartong i hjørnene.
Slik bildet nedenfor viser.



Nå kan du begynne å brette og lime sammen ramma.


Baksiden.

Da ser ramma slik ut fra forsiden!
Det er ett hull som må fylles!


En kartong på 11,3cm x 8,3cm preges på 0,9 cm på alla fire sider.
De små firkantene i hjørnene på 0,9x0,9 cm klippes bort.


Brett kantene oppover og lim denne kartongen i "hullet" i ramma.
Da er selve ramma ferdig!



Mønsterpapiret til framsiden på ramma kuttes på 14 cm x 11 cm.
Den skal være 2 cm bred. 
For at det skal være lettvint å starte og stoppe skjæringa på rett plass, tegner jeg opp på baksiden med penn og linjal. Kun som hjelp til meg selv når jeg skal skjære.

Så skjærer jeg en ramme på 2 cm bredde.

Da sitter du igjen med en bit papir som er fin å skjære til å lime inne i ramma. 
Jeg skjørere den på 6cm x 9cm. ( Hullet er 6,5 cm x 9,5 cm)



Grattis!
Ramma di er ferdig!

Det som gjenstår da er selve kortet som limes på baksiden.
Hvis du vil ha kortet stående kuttes kartongen 29cm x 11,5cm og brettes i to på 14,5cm.
Vil du ha kortet liggende er målene 23cm x 14,5 cm og brettes i to på 11,5 cm.

Jeg pyntet kortet mitt slik at det passet å ha det stående!
Håper du får lyst til å lage rammekort du også!

Lykke til!




3 kommentarer:

Guri sa...

Så nydelig dette kortet var! Søtt med den ballerinaen :)

Yasmin sa...

Fantastisk tutorial! Takk for at du deler Lisen! Nydelig kort!

Yasmin sa...

Fantastisk tutorial! Takk for at du deler Lisen! Nydelig kort!